We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij u de beste ervaring op onze website bieden en om onze website continu aan te passen aan uw behoeften. Wij gebruiken ook cookies om nuttige functies en functies met toegevoegde waarde te bieden. Ten einde onze site comfortvol te gebruiken, kunt u ermee akkoord gaan om alle cookies van onze site te aanvaarden.

    Aanvaarden Weigeren

    De paashaas in het logo, uniek in z’n soort of voorbestemd voor het succes van ons bedrijf

    Remscheid, paaszondag 1899. Terwijl zijn kinderen spelen, bladert Johann Vaillant in het maandblad Alte und Neue Welt (Oude en nieuwe wereld). Daarbij valt zijn oog op een merkwaardige afbeelding van een haas die uit een ei kruipt.

    De beslissing van Johann Vaillant, de oprichter van het bedrijf, om een haas als logo te laten registreren bleek het ei van Columbus voor Vaillant.

    Het logo werd voor de eerste keer vernieuwd.

    Een sterk onderscheidend merkprofiel

    Met het logo van de haas in het ei had het bedrijf Vaillant GmbH vanaf het allereerste begin een sterk onderscheidend merkprofiel. Sinds 1899 staat het logo op alle producten, catalogi en brochures van de in het Duitse Remscheid gevestigde onderneming. Binnen slechts enkele jaren verspreidde de uitstekende reputatie van Vaillant zich over heel Duitsland en zelfs daarbuiten.

    Vaillant's eerste communicatiemanager

    Toen in de loop van de jaren 1920 steeds strengere eisen aan de vormgeving werden gesteld, nam Vaillant zijn eerste publiciteitsmanager in dienst, een beslissing die bepalend bleek voor de toekomstige koers van de onderneming. Vanaf dat moment werd het bedrijfsimago professioneel en overal op dezelfde manier gepromoot. Het logo werd gemoderniseerd en de vormgeving van de Vaillant-producten werd aangepast aan de bouwkundige eisen van die tijd. Voor de eerste keer werd het logo van de onderneming vernieuwd.

    Sterk onderscheidend merkprofiel

    Het archetype van het logo is geboren

    Vaillant gaf zijn logo scherpe lijnen en contouren. De 'haas in het ei' bleef het centrale thema, maar het woord 'Vaillant' werd toegevoegd. Door het geschreven woord met de afbeelding te combineren, werd het effect van de merkherkenning verder versterkt. Alle latere vernieuwingen zijn gebaseerd op Lorber’s ontwerp, dat zeer dicht bij het origineel blijft.

    Haas wordt stripfiguur en verovert de harten van de mensen

    In 1935 kreeg de haas een nieuwe rol. In de reclamebrochure 'Eine königliche Hasengeschichte' (Een vorstelijk hazenverhaal) verlaat hij zijn ei en huppelt hij door de wereldgeschiedenis en de geschiedenis van het logo. Met een flinke dosis humor lukt het hem vorsten te overtuigen van de voordelen van een warm bad. In de jaren 1970 greep Vaillant terug op het succes van deze speelse interactie met het merk. Er verscheen een nieuwe stripfiguur die al snel zeer geliefd was en ook nu nog steeds populair is.

    Kracht, bekwaamheid en betrouwbaarheid

    In 1953 werd het Vaillant-logo tijdelijk aangepast. Het woord 'Geyser' werd aan de tekst toegevoegd om het verband tussen de geavanceerde geisertechnologie en de bekende naam 'Vaillant' te versterken. Al sinds 1905 domineert Vaillant de markt voor wandhangende badverwarmer met de auteursrechtelijk beschermde naam 'Geyser'. Enkele jaren laten kreeg het ei-logo een beschermend kader om kracht, bekwaamheid en betrouwbaarheid uit te stralen.

    Ei van Columbus

    Later werd nog een ander element aan het ontwerp toegevoegd: de groene kleur die het bedrijfslogo uniek maakt, zoals ook uit onderzoek is gebleken. Veel Duitsers weten dat de haas van Vaillant het logo van het in de deelstaat Noordrijn-Westfalen gevestigde bedrijf is. Sterker nog: meer dan 70 procent van alle Duitsers heeft wel eens van Vaillant gehoord.

    Voor het bedrijf bleek het besluit van Johann Vaillant om de haas als handelsmerk te laten registreren dus echt ‘een ei van Columbus'.


    Deze pagina's interesseren u misschien ook:


    Missie en visie

    Geschiedenis

    Duurzaamheid